Keď váha ukáže menej kilogramov, máme veľkú radosť, pretože sme konečne začali chudnúť. Presne také môžu byť prvé pocity z úbytku hmotnosti. Lenže nakoniec sa môže ukázať, že úbytok váhy pochádzal najmä z vody a svalovej hmoty. A to už nie je tak radostná správa, pretože sme stratou svalovej hmoty prišli o to najcennejšie z nášho tela.

 

Svaly určujú náš vzhľad

Svalová hmota určuje, ako budeme vyzerať, ako účinný bude tréning, pôsobí na stabilitu tela, udržuje všetky súčasti tam, kde majú byť, má vplyv na rýchlosť metabolizmu a ovplyvňuje tak aj chudnutie. To sú dôležité vlastnosti pre správne fungovanie organizmu. Preto sa ku svojmu telu správame tak, aby našimi zásahy netrpelo. Platí to aj u chudnutie, kde sa musíme zo všetkých síl snažiť o ochranu existujúcej svalovej hmoty. Ak to neurobíme, môžu nastať problémy, a to ako pri samotnom chudnutí, tak aj zdravotné, pretože svalová hmota napríklad udržuje rýchlejší metabolizmus, ale napríklad tiež pomáha plniť správnu funkciu pohybového aparátu.

 

Čomu sa vyhnúť

Predovšetkým je nutné sa vyhnúť rýchlemu chudnutiu. To znamená, že úbytok hmotnosti by nemal byť rýchlejší, než 0,5 Kg za týždeň. Z väčšej časti by mal byť úbytok z tukového tkaniva. Odstrašujúce sú preto niektoré metódy chudnutia, ktoré sú postavené na drastickom obmedzenie príjmu stravy, ktoré majú za následok úbytok hmotnosti najmä z vody a svalovej hmoty, pričom tuk nám na tele zostal.

Radosť, že sme schudli, však vystrieda zdesenie pri pohľade do zrkadla. Tuk v sledovaných partiách zostal, ale svalová hmota nám ubudla. Vzhľad postavy je preto možno ešte horší ako predtým. Často potom títo ľudia začnú jesť rovnako ako predtým a v dôsledku z toho ešte viac priberú. Nevhodné sú tiež rôzne diéty založené len na príjme ovocia, zeleniny alebo semien. Opäť hrozí strata dôležitej svalovej hmoty v dôsledku chýbajúcich proteínov v strave a kvôli príliš veľkému energetickému deficitu.

 

Proteíny pre ochranu svalov

Dôležitou zložkou stravy pri chudnutí sú najmä proteíny. Neznamená to ich neobmedzenú konzumáciu, ale malo by ich byť toľko, aby zabezpečili chod organizmu a chránili existujúce svalovú hmotu pred odbúravaním pri tréningu. Samozrejme potrebujeme pri chudnutí aj tuky, a to najmä tie esenciálne a nemali by sme zabúdať aj na sacharidy, ale v tomto prípade z väčšej časti len komplexné a ideálne je ich množstvo meniť.

 

Chudnúť neznamená hladovať

Pri chudnutí by sme nemali pociťovať ani hlad. Je to mýtus, že pri chudnutí musíme trpieť hladom. Ak zvolíme správne zloženú stravu, potom väčšinou pri miernom chudnutí žiadny hlad nepociťujeme.

Aby chudnutie prebehlo bez problémov, je najlepšie urobiť zmeny v strave a pritom vykonávať posilňovací tréning na rast alebo udržanie svalovej hmoty a tiež vykonávať aj aeróbnu aktivitu, ktorá pomáha spaľovať priamo prebytočný tuk. Ide o vôbec najlepšiu kombináciu, ktorá na chudnutie existuje. Žiadna iná kombinácia nám nedáva toľko priestoru pre zmenu postavy.

 

Dodržujte teda nasledujúce body:

1. Úprava stravy s dostatkom živín pre chod organizmu s vyšším podielom proteínov (podiel je individuálny a je závislý na veku, od pohlavia, výkonnosti a ďalších faktoroch, ktoré je vhodné prediskutovať s dietológom)

2. Posilňovať pre udržanie svalovej hmoty

3. Vykonávať aeróbne aktivity pre spaľovanie tukov

Ak robíme všetko správne, tuk postupne ustupuje z končatín a nakoniec aj z oblasti brucha a bokov, kde sa drží najdlhšie. Keď sme na konci chudnutie, mali by sme mať svalové objemy len o trochu menšie ako pred chudnutím, ale tuk by mal zmiznúť z väčšej časti z oblasti brucha a bokov. Ak chudneme príliš rýchlo, robíme niečo zle a je potreba také chudnutie zastaviť a urobiť zmeny. Pri úspešnej redukcii hmotnosť je postava prirodzene svalnatá s minimom podkožného tuku a s viditeľnými brušnými svalmi (záleží na úrovni, ktorú chceme dosiahnuť, takže viditeľné brušné svaly nemusia byť nutnou podmienkou pre úspešné schudnutie).