Pokiaľ ide o zdravie a chudnutie, na svete snáď neexistuje toľko rád, odporúčaní, ale aj mýtov ako práve v téme chudnutia. Bohužiaľ je väčšina z nich zásadným spôsobom zavádzajúcich, zastaranýchh a v konečnom dôsledku aj vedecky, ale aj sedliackym rozumom ľahko vyvrátiteľných.

Práve všadeprítomné mýty medzi sebou ľudia často šíria. Bohužiaľ sa nimi potom niektorí nedostatočne skúsení ľudia môžu riadiť, čo môže brániť ich snahe v ceste za vysnívanou postavou.

 

Kalórie ako kalórie

Mylná domnienka, rozhodne nie sú kalórie ako kalórie. Ide o mýtus, ktorý sa v ľuďoch drží už veľmi dlho a stále sa ho nedarí o úplne vykoreniť. Čo potom aj bráni v tom, aby ľudia dosiahli v chudnutí želateľné výsledky.

Aktuálne si ľudia myslia, že je nevyhnutne nutné spáliť viac kalórií, než skonzumujeme, inak skrátka nikdy neschudneme. Bohužiaľ to nie je úplne pravda, hoci práve toto tvrdenie prihadzuje milióny do vreciek firiem zaoberajúcich sa touto problematikou. Avšak myslieť si, že v chudnutí ide len a len o energetickú bilanciu a počítanie kalórií, výrazne zjednodušuje celú pravdu.

Potravinársky priemysel tento mýtus podporuje, pretože predáva zdanlivo zdravé nezdravé potraviny, ktoré už na prebale hlásajú, že ich môžete zjesť a napriek tomu budete fit.

Pravdou je, že sú zlé a dobré kalórie. Telo je oveľa zložitejšie, a keď jeme, jedlo prechádza nespočetným množstvom vnútorných procesov. Jedlo je viac než len kalórie. Ide skôr o informáciu, ktorú vysiela našim bunkám. Každé sústo ovplyvňuje hormóny, chémiu mozgu i metabolizmus. To, čo sa počíta, je kvalita, nie kvantita kalórií.

Tie by mali pochádzať z priamych zdrojov, vyvarovať by sa ľudia mali priemyselne spracovaných potravín. Počítanie kalórií nie je nutné, ak sa človek zameria na konzumáciu čerstvých, domácich potravín a výrobkov. Zabúdať by sa okrem kvalitného mäsa a rýb z voľných chovov nemalo ani na orechy, huby a semená, čerstvú zeleninu, ovocie a zdravé tuky.

Gény predpovedajú zdravie

„Obezitu máme v génoch. Tučná bola babička, dedo, mamička i otecko, budem tiež tučný.“ Áno. Je možné, že niektorí ľudia majú väčšie predispozície k naberaniu telesnej hmotnosti, pomalší metabolizmus aj nie príliš kladne vypestovaný vzťah k pohybu. Ale to, že vaši rodičia majú nadváhu, rozhodne neznamená, že vy ju musíte mať tiež. Všetko spočíva v tom, ako sa k tomu jedinec sám postaví.

Podľa lekárov existuje 32 génov spojených s obezitou, avšak tie tvoria iba 9% prípadov obezity. Dnes je obéznych približne 35% Američanov, v roku 2050 sa ich počet zvýši až na 50%. Naše gény sa skrátka a dobre nevyvíjajú tak rýchlo, aby dokázali udržať krok s takým raketovým rastom obezity.

To, čo sa mení, nie sú naše gény, ale čím ďalej vyšší počet konzumovaného cukru a múky na osobu. Tieto a ďalšie faktory, ako je nedostatok pohybu a zdravej stravy, zásadným spôsobom prispievajú k obezite, pričom genetika je faktorom najmenej dôležitým.

Keď budem cvičiť, môžem jesť čokoľvek

Cvičím preto, aby som mohol jesť nezdravé veci. Toto tvrdenie bohužiaľ tiež nedáva zmysel, ak človek pochopí, na akých princípoch funguje ľudské telo. Keď si po športe doprajete muffin, tortu, či inú nezdravú desiatu, celá drina príde navnivoč.

Ak sa budete snažiť schudnúť iba za pomoci pohybu, ale do svojho snaženia nezahrniete zmenu stravy, sami seba prednastavíte k zlyhaniu. Ak zmeníte stravu a pridáte pohyb, schudnete. Ak ale nezmeníte stravu, možno priberiete nejaké svaly, zlepšíte vytrvalosť a silu a budete celkovo zdravší, však príliš kíl vám nepodarí.

Keď si dáte jedlo z fastfoodu, aby ste ho spálili, budete musieť ubehnúť niekoľko kilometrov denne po dobu najmenej jedného týždňa, aby sa vám podarilo jedlo úplne spáliť. A ak sa takto stravujete denne, k efektívnemu spáleniu by ste mali za jeden deň ubehnúť maratón (42,195 km). Skrátka, cvičenie by malo ísť ruka v ruke so zdravou stravou.

Všetky tuky sú zlé

Jeden z veľmi aktívnych mýtov. Ale tuk je totižto dôležitý ako pre celkové zdravie, tak pre chudnutie. Napríklad diéta s vyšším obsahom tuku pomáha ľuďom spáliť až o 300 kalórií denne viac, čo je ekvivalent prirovnateľný napríklad k hodinovému behu.

Vhodný tuk urýchľuje metabolizmus a má protizápalové účinky. Správna skladba tukov v diéte je v skutočnosti doslova palivom pre bunky. Pojmom dobré tuky sa rozumie extra panenský olivový olej, repkový olej, rybí tuk, ale aj suroviny obsahujúce zdravé tuky ako avokádo, orechy, semienka a pod.