Cvičenie je dnes opomínanou súčasťou našich životov, hoci potrebnú vzhľadom s sedavému spôsobu života väčšiny z nás. Najťažšie je prekonať prvotný odpor alebo prípadné rozčarovanie z prvých výsledkov. Je potrebné si však uvedomiť, že dostať sa do kondície je beh na dlhú trať a kto vydrží, bude po zásluhe odmenený dobre fungujúcim organizmom a v neposlednom rade aj dobre vyzerajúcim telom. Najskôr je nutné zhodnotiť váš zdravotný stav. Je doporučené pred začatím cvičenia navštíviť lekára a zvlášť potom v prípade, ak trpíte nejakým ochorením.

 

Motivácia

Dohodnite sa niekým, kto bude chodiť cvičiť s vami. Vyberte si však spoľahlivého tréningového partnera, ktorý má rovnaké ciele ako vy a nebude sa vyhovárať, keď sa mu nebude chcieť cvičiť. Hlavne zo začiatku je to veľmi dôležité, ako si vytvoríte návyk k pravidelnému pohybu! Veďte si tréningový denník pre prípadné zmeny v postupe cvičení, merajte sa a vážte sa, ak máte možnosť, požiadajte o vyfotení pred stanovením cieľa a potom vždy po určitých cykloch. Na fotografii vidíte skutočné zmeny po cvičení, ale keď sa iba vážite, neznamená to že pri stagnácii váhy žiadny výsledok nie je. Môžete totiž strácať tuk a nahradiť túto váhu aktívnou svalovou hmotou.

 

Kde cvičiť

Možností je opäť viac. Najjednoduchšie je zájsť do nejakého fitness centra a zveriť sa do rúk odborníka, profesionálneho trénera. To už však nie je zadarmo a tak môžete požiadať napríklad nejakého skúseného kamaráta, ktorý už cvičí, či by s vami neabsolvoval niekoľko tréningov. Ďalšia možnosť je cvičiť doma. K tomu však potrebujete už nejaké vybavenie. Pre začiatok je dobré voliť cviky využívajúce vlastnej váhy, ako napríklad kľučky, drepy, ľah-sedy atď. Neskôr môžete pridať cvičenie s činkami alebo vo fitness centoch na posilňovacích strojoch.

 

Úprava jedálnička

Úprava jedálnička je rovnako dôležitá, ako cvičenie samotné. Je nutné jesť potraviny s vysokou nutričnou hodnotou. Z bielkovín napr. chudé mäso, ryby vajcia alebo netučné mliečne výrobky, komplexné sacharidy napr. Ryža, strukoviny, ovsené vločky, z jednoduchých sacharidov voľte predovšetkým ovocia a nezabúdajte na dôležitú zeleninu. Využite aspoň základné doplnky stravy vo forme multivitamínového preparátu. Hoci sa budete snažiť o redukciu podkožného tuku, je nutné zachovať nevyhnutné množstvo tukov v strave pre správne fungovanie organizmu.

 

Kedy čakať výsledky?

Na túto otázku je veľmi ťažká odpoveď. Záleží, v akom stave vaše telo je a aké zvolíte tréningové postupy. Počítajte však s tým, že nič nie je zadarmo a prvé výsledky sa môžu dostaviť po pol roku cvičení. Preto ako som už písal na začiatku článku, je dôležité vydržať.